Tuesday, January 27, 2009

Review Filem Sains Fiksyen: X-Files:I Want To Believe

Filem ini ialah filem kedua yang berdasarkan kepada siri TV X-Files yang diterbitkan pada 90an. Pada 90an siri ini agak unik dan popular.

X-Files merupakan pasukan khas FBI yang menyiasat kejadian-kejadian ganjil dan luar biasa. X-Files terdiri dari dua watak utama iaitu Fox Mulder dan Dana Scully. Dalam filem ini X-Files telah dibubarkan dan mereka bukan lagi bekerja sebagai agen FBI. Tetapi mereka dipanggil kembali apabila seorang agen FBI dilaporkan hilang dan mereka hanya boleh bergantung kepada seorang yang mempunyai kuasa psychic untuk mencarinya.

Secara amnya filem ini bagus. Tapi sesetengah peminat X-Files suka dan sesetengah mengharapkan lebih lagi, seperti filem pertamanya. Setiap scene exciting dan sentiasa ada misteri. Kamu tak boleh jangka endingnya tetapi ia bukanlah surprise ending. Kali ini wataknya lebih realistik, sangat realistik. Ia lebih banyak perlu berfikir, bukan sahaja tentang kes yang disiasat tetapi apa hala tuju hidup yang perlu diambil. Ia mempunyai lebih banyak human drama. Recommended untuk peminat X-Files, sains fiksyen, misteri dan filem berfikir. 4/5 Stars

No comments: